Fornsigtuna. Ur Det
hände i
Upplands-Bro 1984 /nya/fornsig.htm Beroende din Webbläsare Öppna artikelns länkar i Nytt fönster ?- Högerklicka ! För läsplattor gäller ; backa - framåt. fungerar bra 2015 1. Fornsigtuna i historiskt perspektiv del 1 2. Fornsigtuna i historiskt perspektiv del 2 - viktiga kompletteringar! 3. Sagan om Habor och Signhild 4. Kronologiskt ordnade data om Fornsigtuna - Signhildsberg 5. Antikvariska notiser och 1980-talet undersökningar 6. Fornsigtuna under medeltiden UKF:s startsida Fornsigtuna
del 2 Det var 1984 som de första arkeologiska undersökningarna inleddes i den mark som i århundraden pekats ut som platsen för Fornsigtuna. Hur grävningarna kom igång just då och vad man kan läsa ut av resultaten behandlas på vår hemsida. I väntan på att en ny upplaga av hembygdsboken Det hände i Upplands-Bro blir klar återges här den historiska bakgrunden sådan den blev beskriven i boken som blev tryckt samma år. Den viktigaste förändringen i det historiska perspektivet är konstaterandet att Fornsigtunas historia omfattar en mycket längre tidsperiod än man tidigare ansett. Fornsigtuna fanns långt före Birkas tillkomst och kom troligen att spela en viss roll innan det kristna Sigtuna trädde fram i historien. * Artikel för hemsidan om Fornsigtuna i arkeologiskt
perspektiv år under utarbetande |
Signhildsberg
- Fornsigtuna Ur hembygdsboken Det hände i Upplands-Bro, 1984 av Börje Sandén Senare tillägg i högerspalten En verkligt sägenomspunnen plats i Upplands-Bro är Fornsigtuna. På de vanliga kartorna finner du den under namnet Signhildsberg, som ligger inte långt från Håtuna kyrka. Bägge namnen är förknippade med fornnordisk historia och diktning. Långt innan vi har en skriven svensk dokumentation att stödja oss på, finns Fornsigtuna och Signhild omnämnda i den isländska diktningen under forntiden och den tidiga medeltiden. I några dikter från början av 1000-talet talas om ett - icke kristet - Sigtuna, och Snorre Sturlasson, den isländske skalden och historieskrivaren, berättar om Fornsigtuna. Man upplever en plats mer intensivt
om man vet
något
om dess bakgrund och om händelser som hör ihop med den.
Signhildsberg
kan verkligen bjuda på historia härvidlag - eller kanske
mera
riktigt uttryckt: historier. För det som finns berättat
är
ännu inte genom utgrävningar bekräftat, och det
berättade
är skrivet för så länge sedan att man inte helt
vågar
lita på det. Det jag tänker berätta är emellertid
sådant som har mycket gammal hävd, och som vetenskapen
stundtals
har tagit på fullaste allvar. |
Du finner här en lätt reviderad text ur hembygdsboken Det hände i Upplands-Bro. Börje Sandén, 1984. Boken är slutsåld sedan länge, men finns att låna på bibliotek. Randanmärkningar här innehåller sådant som var känt när boktexten skrevs, men som av olika skäl inte kunde beredas plats. I denna spalt finns också
länkar
till nyheter |
||
Faktum är att när detta skrivs 1983 har det vetenskapliga intresset för Fornsigtuna återuppväckts ur en mer än femtioårig törnrosasömn, och vi kanske äntligen genom arkeologiska utgrävningar kan få bättre klarhet i många av de frågor som hopats kring Fornsigtuna/ Signhildsberg. Riksantikvarieämbetet har under år 1983 beslutat om att göra en undersökning av området. | Den första arkeologiska undersökningen någonsin vid Signhildsberg gjordes sommaren 1984 efter det kapitlet om Fornsigtuna skrevs. Alla fakta grundar sig på sådant historien känt till. | ||
Odens
bosättning
i Norden Snorre Sturlasson berättar i två böcker om Odens bosättning vid Sigtuna, och eftersom han skrev sina skrifter i början av 1200-talet använder han stundtals namnet Fornsigtuna för att markera att händelserna inte ägde rum vid det kristna Sigtuna som fanns på hans tid. Snorres främsta verk är Heimskringla, som är en historik över de norska konungarna. I den första boken, Ynglingasagan, säger han följande: |
Snorre Sturlasson säger i Prologen till Snorre Edda att Oden urspungligen kom från Troja i Turkland. |
||
"... Oden tog sig bostad vid Lagen (= Mälaren, då en vik av havet), där som det nu kallas fornsigtuna, där han gjorde ett stor hof (= tempel) och blotade efter Asarnas sedvänja. Han tillägnade sig ett vidsträckt land, som han kallade Sigtuna. ...Oden stiftade lagar i sitt land, som förut hade gällt hos Asarna. ... Över hela Svitjod gav man Oden skattpenning, varemot han skulle värja deras land för ofred och blota för dem till gott år." Vi kan känna oss hedrade av Odens betygssättning av vår bygd när vi läser i Snorres Edda, där det står så här i prologen: "... Sedan for han norrut till det landet som nu heter Svitjod. ... Oden tyckte att där var fagra slätter och god jordmån, och han valde sig en borgstad, som nu heter Sigtuna" |
Man har länge menat att det finns ett samband mellan Norden och Troja. Labyrinten vid Rösaring kallades redan på 1600-talet för "Trojeborg", vilket är det vanliga namnet på denna typ av labyrinter i Sverige. De omständigheter som utlöste aktiviteten kring Fornsigtuna i början av 1980-talet hör samman med påståenden i några TV-program att Fornsigtuna skulle ligga i Västergötland. |
||
Det
kan ha sitt intresse att veta varifrån
Oden
kom när han flyttade norrut till vår bygd. Enligt
Heimskringla
hade han närmast förut bott vid Odensö (= Odense)
på
Fyn, således i Danmark. Den danska historieskrivaren Saxo
Grammaticus,
samtida med Snorre, försöker finna en ursäkt till att
Oden
övergav Danmark. Han säger att det måste ha berott
på
mälartraktens skönhet - eller på befolkningens dumhet,
vad han nu kan ha menat med det.
Enligt sagan skulle Oden således ha byggt en borg av något slag vid Fornsigtuna. Det borde i så fall finnas rester kvar av den, något som en arkeologisk utgrävning lätt skulle kunna påvisa. Ser man sig omkring i marken runt Signhildsberg finner man snart att här måste ligga något fördolt under ytan. Särskilt sedan man under de allra sista åren röjt i snåren och marken blivit avbetad. |
Om detta och en förklaring till att det
dröjde
ända till 1984 innan utgrävningar kom till stånd kan du läsa
här Riksantikvarieämbetet hade faktiskt tillgång till privat donerade pengar under flera år på 1920-talet. Det verkar som om utgrävningen avsiktligt stoppades av Raä! |
||
Nu är det emellertid så lyckligt att vi har en mycket detaljerad beskrivning av hur det såg ut vid Signhildsberg i början av 1600-talet. Det är nämligen så att Aschanéus, vår 'förste riksantikvarie' redan 1612 lämnade en beskrivning av hur det såg ut på platsen, och han borde verkligen veta hur det var, för han var uppväxt på granngården Aske, efter vilken han senare tog sig namn. Så här skriver han i sin berömda Sigtunaskildring: | Bortlömt i debatten om Fornsigtuna är frågan var den plats låg, där sigtunabiskopen hade sin bostad. Varken biskobsgård eller kungsgård har hittas i Sigtuna stad. Kan det ha varit lämningar av den byggnaden som Aschaneus berättat om? Kyrkan ägde i början marken vid Fornsigtuna. |
||
"...
har Slottet Försiggtuna stått, av vilket försvarsverk
ännu
synes formen av själva slottet och dess murar. Borggården
syns
liksom fyrkantsvis framför huset. Den platsen är högre
än
själva planen, som är omkring. För inte så
många
år sedan syntes ett stycke av sträckmuren, vallen var
nerfallen
därifrån. Ingången till borggårdsplatsen syns
också.
Där porten har varit ligger nu ett stycke åker, och
däromkring
växer smärre och större granar och enbuskar.
Nedanför motsjön syns några stora högar och stenrösen nordöst om borggårdsplatsen, bestående av både gråsten och tegelsten. Uti en djup grop eller däld har synts för inte så länge sedan hela källarvalv under högarna vitt omkring. Skogen börjar nu snabbt växa därpå, så att de nu icke så väl synas som förut. Söderut är en väldigt hög stenresa, som till äventyrs varit ett stentorn." Nytryck 1995 av Sigtuna hembygdsförening under namn av Martinus Laurentii Aschaneus Beskrivning om Sigtuna. |
Texten
här i moderniserad stavning. Hämtad ur Gunnar Gihl, Sigtuna
och Norrsunda - tvenne antikvariskt.topografiska manuskript. Ak.
avhandl.
1925 Kommentarer av förf Observera Beksrivningen säger oss att lämnngarna är från medeltiden.. Fem somrars arkeologiska undersöknngar åren 1984-1988 visar att den del av parken som undersöktes endast uppvisade forntida lämningar1 Denna fråga skulle komma att orsaka allvarlliga problem för medeltidsforskningen i fortsättningen. Se kommentarerer längre fram.
|
||
Det är naturligtvis möjligt att denna borganläggning kan ha funnits redan före Snorres tid och därigenom bidragit till att traditionen om Odens bosättning i Sigtuna vuxit fram. | Snorre besökte Sverige omkr 1220 men han var aldrig Mälarområdet. | ||
Blotoffer vid Signhildsberg
I en gammal saga som endast finns i brottstycken, och som på 1700-talet 'översattes' till svenska från runskrift, berättas följande, som ger en intressant bild av den första kristna tiden och dessutom berättar om fornminnen vid Signhildsberg: "tog då Olåf Riket in med våld, och med det flydde afgudaprästerna till Sigtuna och höllo sina blotoffer på enhög vid Signhildsberg. Men de blevo omsider också därifrån utkörda" |
Sagan finns i Johan Peringskiölds verk Monumenta Uplandica från 1710. |
||
Sigtuna
i isländsk
diktning Man anser att Sigtuna (senare kallat Fornsigtuna) efterträdde Birka som handelsplats i mälarområdet. Det skedde i slutet av 900-talet, då Birka oförklarligt försvinner ur historien. Under en ganska kort tid var sedan (Forn-) Sigtuna huvudort i Mälaren. Eftersom inga utgrävningar har skett här, såsom fallet är vid föregångarna Helgö och Birka, vet man inget säkert om denna samhällsbildning. I vissa dikter talas om Sigtuna som en handelsplats och mellanstation vid vikingarnas färder mot Ryssland. Det är de norska kungarna Olov den heliges och Harald Hårdrådes färder i österled som omnämns. De ägde rum i början av 1000-talet. Tre diktare nämner Sigtuna. Med hänsyn till tidpunkten för färderna är det inte otroligt att man med Sigtuna menade det som senare skulle komma att kallas Fornsigtuna. |
Dikterna i denna tolkning finns hos Erik Floderus Sveriges äldsta medeltidsstad, 1941 De arkeologiska utgrävningarna 1984-88 visade att platsen varit bebyggd långt före tillkomsten av Birka. Två stora husgrundsplatåer har grundkonstruktioner som dittills varit okända. Byggnadernas storlek och konstruktion talar för att de uppförts för och av en mäktig hövdning med större makt än en lokal byhövding. Platsen har varit en kungsgård.. Se boken Fornsigtuna - en kungsgårds historia från 1991. |
||
|
Arnor
Jarlaskald (1047) Den unge fursten bjöd folket samlas till färdetinget Härklädd snart sågs hirden skynda till toft och årtull. Den
raske kungen plöjde |
||
Sagan om Habor
och
Signhild Signhildsberg är på ännu ett sätt sammankopplat med den isländska litteraturen. Såväl Snorre Sturlasson som andra skribenter berör sagan om Habor och Signhild och deras tragiska död, som var en följd av förbjuden kärlek. Händelsen finns också skildrad i en rad folkvisor och skillingtryck ända fram till mitten av l800-talet, ja, till och med i en modern svensk roman kan vi få läsa om deras död. År 1678 byttes namnet Fornsigtuna ut mot Signhildsberg därför att dåvarande ägaren blivit övertygad om att just hans egendom var rätta platsen för denna kärlekssaga. Nu var emellertid inte Habors och Signhilds anknytning till Fornsigtuna hans eget påhitt. Under 1600-talet hade nämligen historievetenskapen livligt diskuterat var den rätta platsen låg. Det var till slut Fornsigtuna som gick segrande ur denna vetenskapliga tvist, och då är det lätt att förstå om markägaren ville ha den uppmärksammade händelsen förknippad med sin sätesgård. Låt oss se lite närmare på denna intressanta saga som var så känd i forntiden att t. ex. Snorre Sturlason i Ynglingasagen endast talar om den i förbigående, såsom en allmänt känd historia. I förkortning kan sagan låta som följer, och jag väljer den version som hör ihop just med Signhildsberg. |
Författaren Rune Pär Olofsson utnyttjar folkvisna i boken Argan list. 1973. I Svenska Folkvisor, 1814-18 av Geijer-Afzelius finns en version med 62 verser. Melodien finns i notskrift. Olika versioner av såväl folkvisan som ett stort antal skillingtryck finns på Svenskt Visarkiv. Innan
Åke
Rålamb gav platsen namnet Signhildsberg hette den tid
Åkeshov. Du finner en förkortad version av den äldsta uppteckningen av sagan i boken Fornsigtuna - en kungsgårds historia, även återgiven på hemsidan. |
||
Habor
var en norsk prins och Signhild en svensk prinsessa,
dotter till
kung
Siwar.
Denne hade också flera söner, och i en strid med Habor och
hans
bröder hade dessa segrat över Siwars söner - Signhilds
bröder
- men skonat deras liv. De hade därefter ingått
fostbrödralag,
d.v.s. svurit varandra vänskap som bröder. Medan Habor
vistades
på den svenska kungsgården hade han också lärt
känna
Signhild, "den för sin skönhet vitt omtalade kungadottern".
Ett
kärleksförhållande uppstod och "de lovade varandra
trohet
intill döden".
Nu bar det sig inte bättre än att Signhilds bröder "lyssnade till onda råd" och därför överföll och dödade Habors bröder vid ett tillfälle då denne inte var närvarande. Genast som Habor fått vetskap om det skedda skyndade han sig att hämnas" och tövade det icke länge innan Siwars trolösa söner fått sin bane av hans svärd". Därefter var det Siwar som längtade efter tillfälle till hämnd. De
två
älskande
skildes åt och något giftermål var ej att
Men Habor lät sig inte avskräckas från att besöka sin hjärtans kär. Han lät sitt hår växa och klädde sig i jungfrukläder. Därefter seglade han hemifrån för att lära sig kvinnoslöjder, som han sa. När han kom till kungsgården uppträdde han som sköldmö, den nordiska benämningen på en kvinnlig krigare. Denna amazon gick sedan raka vägen till jungfruburen där Signhild satt med sina tärnor och sydde. Hon (d.v.s. han) sa sig vara sänd av sin fader att lära sig kvinnoslöjder och blev vänligt mottagen. |
Texten här intill är en sammansmältning av innehållet i Saxo Grammaticus ursprungliga text från 1200-talet och en stor mängd folkvisor och skillingtryck. Forskarna har funnit att berättelsen har påverkats av liknande historier ute i Europa. Ett längre sammandrag av Saxo Grammaticus version. |
||
Men när Habor skulle sy hade han bara ögon för Signhild. Tärnorna förundrade sig över sköldmöns "djärva ögon och hårda händer och fötter". Habor svarade att "sköldmöns fot ofta måste trampa hårda stigar, på stenar och skarpa klippor", och att "hennes hand aldrig rörde vid nålen, utan hennes verktyg var klingande svärd och spjut" En av tärnorna anade dock vem den storväxta sköldmön var, och hon skyndade sig till kungen och talade om att hans söners mördare fanns på gården och "nu skymfade hans dotter". På
natten "växlade
Habor och Signhild löften om evig "Bind
honom
med ett hårstrå
av kungadottern", viskade den falska
tärnan. Man
gjorde så, men den starke kämpen vill inte slita sönder
sin älskades hår. |
|||
"De
togo ett hår av Signhilds huvud, De bundo om Habors händer, Förr ville han för henne dö, Än han ville slita det sönder." Hämndens stund var kommen för kungen. Habor hade vanärat dottern och nu skulle han dö. Han fördes till galgen, som enligt traditionen skulle ha legat på andra sidan sundet, på en plats som ännu i dag går under namnet Habors slätt. Men Habor ville pröva sin Signhilds trohet och han hade plan för det: han bad att bödeln först skulle hänga upp hans kappa i galgen, för han sade sig vilje se, hur han tog sig ut som död. Han fick sin sista önskan uppfylld. Och Signhild, där i sin jungfrubur, hade knappt hunnit se kappan hänga i galgen förrän hon tände eld på huset och hängde sig själv, i tron att Habor var död. Sagan är naturligtvis ännu inte slut, och för att du skall förstå Habors patetiska ord när han strax går i döden, måste du veta innebörden i uttrycket "den kalla hästen". Detta är nämligen den trähäst som den dömde fick sitta på medan snaran lades om halsen, och som sedan drogs undan så repet sträcktes. "När Habor såg flammorna mot skyn som visade hur trofast Signhild följde honom i döden, utropade han hänryckt: Låt mig nu hurtigt bestiga den kalla hästen, att jag må följa min brud, där hon far i de brakande lågor till Frejas sal. Länge månde en kärlek och trohet som vår minnas i Norden". Där tycks sagan sluta, men i de många folkvisorna om Habor och Signhild som senare diktades, får vi veta lite mer. När kungen såg deras trogna kärlek ångrade han sig bitterligen, och han befallde att den falska tärnan skulle dödas. Hon blev levande begravd, vilket framgår av sista versen (nr 62) i längsta svenska versionen av folkvisan. Det är Signhilds fader, kungen, som talar: 61. |
|||
Folkvisor och Skillingtryck Den gamla fornnordiska sagan om Habor och Signhild har levat kvar i folkminnet genom att sjungas. Den tycks ha varit en av de populäraste svenska folkvisorna och är en av våra mest omskrivna medeltidsballader. Den är omnämnd - som visa - redan i mitten av 1500-talet och texten finns i flera visböcker som skrevs i början av 1600-talet, bl.a. Per Brahes kända visbok. Visan är också mycket lång. De ovan citerade verserna är hämtade från den längsta svenska versionen, som innehåller 62 verser. Men danskarna kan bättre. De har elva olika varianter och den längsta har inte mindre än 96 verser! Den populära visan spreds bland allmänheten i form av skillingtryck under 200 år. Det äldsta bevarade trycket är från år 1638 och den 18:e 'upplagan' (sista ?) kom ut 1838. Visan är emellertid inte bortglömd utanför visarkivets väggar och framplockad bara för detta tillfälle. Många har läst de verser som Rune Pär Olofsson tagit med i sin stora krönika om Brahe- och Sparre-släkterna, i vilken han låter pigan sjunga den sorgliga visan medan hon silar lutendrank, en tidsödande uppgift, då de många verserna kommer väl till pass. |
OBSERVERA Berättelserna om Habor och Signhild har emellertid spelat svensk medeltidsforskning ett olyckligt spratt. |
||
|
|||
Habor
och Signhild
i konsten. Motivet med Habors och Signhilds död finns även i målarkonsten. J. W. Wallander gjorde i senare hälften av 1800-talet en tavla som finns i Nationalmuseets samlingar. Den visar hur Signhild från sitt fönster ser Habors kappa hänga i galgen, och hur hon, i tron att han är död, bränner sig inne i jungfruburen. |
Beklagligt att tavlan fått fel namn i katalogen. Där har den fått namnet Drottning Signe bränner sig inne. Det är emellertid en helt annan historisk händelse. |
||
Kapitlet i Det
hände i Upplands-Bro
om Fornsigtuna - Signhildsberg avslutas med 1. Vad säger historien om Fornsigtuna? 2. Vad säger historien om Habor och Signhild? 3. Signhildsbergs herrgård. Klicka här om du vill läsa fortsättningen del 2 Fornsigtuna del 2 Fornsigtuna under medeltiden Sagan om Habor och Signhild Aschaneus' originaltext från 1612 Dito modern stavning Ämnesområden |
Här kan du läsa Saxo Grammaticus historia från 1200-talet om Habor och Signhild |